Nezařazené 0 comments

Když plánujete výlet

Internetu vděčíme mimo jiné za to, že se vydává menší množství novin, časopisů a knih. Není to ani tak znát na množství titulů, jako především v nákladech, které jsou nižší a nižší. Časopisy nahrazují e-ziny a knihy pak e-knihy a audioknihy. Je to konec pro polygrafický průmysl? To rozhodně ne. S poklesem nákladů knih a časopisů a polygrafický průmysl transformoval do oblasti, která dříve byla spíše okrajová. A to do oblasti obalového designu. Jak grafici, tak technologové výroby se snaží vydělat si právě v této oblasti, která představuje jistotu, protože obalů je stále třeba. Samozřejmě je na místě otázka, na kolik ty krásné exkluzivní obaly zvyšují cenu produktu?
vzorník barev
Samozřejmě že obalový design představuje technicky náročnou technologii. Knihy a časopisy jsou tištěny v arších nebo na obří role papíru, u obalů se potiskují kelímky, plechovky a materiál atypických tvarů. Co se týče technologií, v oblasti obalového designu se můžeme setkat s několika technologiemi. Tisk rozdělujeme do tří technických kategorií. Na tisk z plochy, tisk z výšky a tisk z hloubky, přičemž každá z těchto kategorií má celou škálu různých technologií. Pojďme si představit s technologiemi využívanými pro obalový design.
barevné tonery

Kde hledat

  • Tisk z výšky- flexotisk– vynálezcem tisku z výšky je Gutenberg, který vynalezl knihtisk. Tato technologie se dnes už nevyužívá. V současné době patří mezi představitele tisku z výšky flexotisk, kdy se tiskne z fotopolymerových desek.
  • Tisk z plochy – suchý ofset– Suchý ofset představuje technologii z řady tisku z plochy. Kromě termínu suchý ofset se můžete setkat s názvem ofset, což je technologie používaná při tisku standardních tiskovin jako knihy, časopisy a další. Rozdíl mezi suchým a klasickým ofsetem je v technologii. Suchý ofset se využívá především při tisku například kelímků.
  • Tisk z hloubky – hlubotisk – Nejdokonalejší forma tisku. Hlubotisku lze využívat jak při tisku knih, kde je kladen důraz na vysokou kvalitu obrazu, tak také obalový design. Jeho nevýhodou je příliš vysoká cena a proto se vyplatí při velmi vysokých nákladech.